Dagbok

REINKARNATION

REINKARNATIONEN I KRISTEN TRADITION

  Den kristne tänkaren Gregorius av Nyssa från de första århundradena e. Kr., trodde att människan är en del av andevärlden och beskriver dödens process ingående. Detta påminner starkt om hur Den Tibetanska Dödsbokens beskrivningar.

“Kyrkofadern” Kyrillos av Alexandria såg döden som en port till en ny värld på anda sidan döden, med vilken man kan kTIommunicera. En annan tidig kristen tänkare, Johannes Chrysostomos menar att om man verkligen tror på ett  liv efter detta, så strävar man efter en helig livsföring. Han tror att även om denna världen är ond, kan vårt medvetande motta kunskap om det eviga.

Då undrar jag: Hur får själen denna kunskap om andens rening i en ond värld? Chrysostomos svarar:”Förnya er så, att ni kan lära er vad som är nyttigt och vad som är Guds vilja. När du inser det, kan du genomskåda tingens natur och helt följa dygdens väg.”

Hans svar är alltså, att själen ska förnya sig, ömsa skal, för att sen komma in i det andliga tillstånd, där den kan se rakt igenom tingen och bli fullkomlig. Om man uthärdar kroppsligt lidande för någon annan, så ökar man sin andekraft, menar han.

Även om han betraktar den kristna uppenbarelsen som oförenlig med det han kallar “hednisk visdom”, så betonar han att själen är evig, och att dess mål på jorden är att renas.

Jag undrar: Hur skulle vår själ kunna tro på ett evigt liv, om den inte hade någon föraning om sin egen odödliglighet? Man kan väl inte tro på något som man inte alls känner igen?

De fyra grekisk-platonska  kardinaldygderna: klokhet, rättvisa, uthållighet och måttlighet, som förutsätter själens odödliga gudomliga natur, har förts vidare in i kristet tänkande, genom att Katolska kyrkan “adopterat” dessa dygder. Dygderna återspeglas i “Kärlekens lov”  som definierar den gudomliga kärleken som “tålig och mild”, och som att den “söker inte sitt”.

Ja, det är verkligen svårt att se vad som andligen –inte dogmatiskt--är skillnaden mellan kristet och klassiskt-filosofiskt om man uppmärksamt läser “kyrkofäderna” och Paulus. Paulus utbrister: “Kristus lever i mig”. Hur skulle Paulus ego kunna utplånas och Kristus leva i honom, om han inte hade en evig själ?

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Rebecca | Svar 07.11.2011 14.14

tack snälla för utdrivningen här i Rydsgård du räddade hela vår familj Tack...

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

21.03 | 22:18

tack inger du gjorde ett bra jobb när du rensade vårt hus

...
20.09 | 23:23

Tack, Inger för din fantastiska vägledning in i den mediala världen. Känns bra att tillhöra cirkeln hos dig.

...
31.08 | 12:01

Hej jag har en kurs med seans 18.00, onsd. den 2 sept, 2015.Anmälan 070-1183896

...
25.06 | 13:43

Thanks to you, as well, Anna, It was a pleasure to meet you. Good luck in the future!

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS